vrijdag 14 september 2012

14-09-2012: van niets naar iets

Na een lange en vermoeiende dag gisteren nu weer een mail met het laatste nieuws.

Gisteren hebben we met de chirurg in Leiden gesproken over een eventuele operatie.
Uit dit gesprek werd duidelijk dat een operatie mogelijk is de ogen van deze chirurg. Deze chirurg heeft ervaring met dergelijke situaties en vindt het zelf lonend om deze operatie uit te voeren. Het is een lastige operatie vanwege het feit dat de tumor(en) op meerdere kwetsbare plaatsen in de buik aanwezig zijn. In de nabijheid van mijn enige nier, lever, dunne darmen, alvleesklier en aorta.

De chirurg maakte een zelfverzekerde indruk en de risico’s van de operatie lijken aanvaardbaar. Ik had een goed gevoel bij deze chirurg.
Deze operatie biedt meer perspectief op een langer kwalitatief goed leven dan een chemotherapie. Niets doen kan natuurlijk ook altijd, maar dan blijf je een tijdje rondlopen met een “tikkende tijdbom” en zul je steeds meer klachten en verlies van kwaliteit van leven krijgen. Wij hebben de chirurg in Leiden gevraagd om bij de chirurg in Amsterdam te benaderen voor het nagaan van diens bezwaar om te opereren. Gisteravond werd ik daar al over gebeld. Het grootste bezwaar in Amsterdam is de tumor welke tegen de aorta aandrukt. Als deze met de aorta is verkleeft kan de tumor niet goed verwijderd worden/ te risicovol. Daarom durft men het in Amsterdam niet aan. De chirurg in Leiden heeft gezegd mij het “voordeel van de twijfel” te willen geven en toch te opereren. Pas tijdens de operatie zal dan blijken of deze tumor goed van de aorta is te scheiden. Garantie tot aan de deur dus…

Omdat de tumoren snelgroeiend lijken te zijn (blijft moeilijk te voorspellen) heb ik gisteren de keuze gemaakt om de eerstvolgende gelegenheid geopereerd te worden. Mijn verstand en gevoel zeggen mij dat ik niet lang moet wachten en dat de risico’s aanvaardbaar zijn. Ik weet dat dit niet gericht is op genezing, maar wie weet hoeveel tijd ik/wij er op deze manier bijkrijgen.
Allemaal zeer spannend natuurlijk en zodra ik onder narcose ga met name spannend voor mijn naasten. Ik zou niet graag in hun schoenen staan…

De operatie zal zoals het er nu uitziet worden ingepland in week 41 of 43. Dat hoor ik ca 1 a 2 weken voorafgaand aan de operatie.

Voorafgaand hieraan gaan Megreet en ik er vanaf morgen even 2 weken tussenuit. We gaan op zoek naar mooie plekken in de natuur op te wandelen en fietsen. Lekker eten en zoveel mogelijk proberen te ontspannen. Ik heb een camper gehuurd en we reizen af richting Toscane. Daar zijn we allebei nog nooit geweest. Ik heb daar mooie plaatjes van gezien en gehoord datje  daar lekker gezond kunt eten in gezelschap van goede wijn ;) Tussenstops in Duitsland en Zwitserland zijn natuurlijk sowieso niet verkeerd.

Tot zover mijn update. Bedankt voor al jullie fijne reacties en tips.

4 opmerkingen:

  1. Marcel, fijne vakantie en geniet van Italië!

    Take care! R11

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak er een hele speciale fijne Q-time van!

    Liefs, Koos en wiesje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne vakantie,geniet ervan!
    Onze positieve gedachten zijn bij jullie!

    Groetjes Henk en Agnes

    BeantwoordenVerwijderen